Saab 91B Safir

SAAB SAFIR er et 3-4 seters skole -og kommunikasjonsfly. Flyet var i produksjon i årene 1946-1966. Det ble produsert i fire forskjellige modeller, SAAB 91A og SAAB 91B var tre-setere, mens 91C og 91D var firesetere. Det var brukt forskjellige motorer i de fire variantene.

I allt ble det bygget 320 fly alle varianter innkludert, 200 ble solgt til ca 20 land hvor de ble brukt både sivilt og militært til forskjellige oppdrag, som skoleflyging, kommunikasjon, og klubbflyging. Flere land brukte SAFIR i den grunnleggende flygerutdannelsen, både i forsvaret og utdannelsen av sivile trafikkflygere.

I Norge hadde Luftforsvarets Flygeskole brukt Fairchild Cornell helt siden opprettelsen av Flygeskolen i Canada under 2. verdenskrig som det primære treningsflyet. I 1956 ble disse skiftet ut med 25 SAAB SAFIR, flygeskolen var da flyttet til Værnes etter en omflakkende tilværelse de første årene etter krigen. I allt mottok forsvaret 30 SAAB SAFIR. De fleste var i bruk ved flygeskolen, men endel var i bruk ved enkelte flystasjoner som liason-fly. Etter mange års tjeneste ble vedlikeholds problemene for store og kostbare, og i 1982 ble de skiftet ut med MFI 17 SAFARI. Endel av SAFIR-flyene ble solgt til flyklubber, noen ble gitt til museer i utlandet og noe ble utlånt til flyklubber i forsvaret.