Republic RF-84F Thunderflash

I 1949 startet utviklingen av et taktisk jagerbombefly som skulle ha bedre ytelser enn F-86 Sabre. Den siste utgave av Thunderjet F-84E, ble videreutviklet til YF-84F Thunderstreak. Tre eksemplarer av prototypen ble bygget, og utstyrt med British Armstrong Siddeley «Sapphire» turbojet motor, som ble bygget på lisens i USA som J-65 «Sapphire». Et av disse flyene ble konstruert for å gi plass til opptil 6 kameraer i neseseksjonen. Den fikk betegnelsen YRF-84F Thunderflash, og var et taktisk fotorekognoseringsfly som fløy første gang i februar 1952.

Det var dette flyet som skulle erstatte det utrangerte fotoflyet Lochheed RF-80, som hadde vært i tjeneste i Koreakrigen. Den første bestillingen til US AIRFORCE kom i juni 1952, og var på 41 fly. Leveransen til Tactical Air Command startet i mars 1954. Totalt ble det bygget 715 RF-84F, og av disse gikk 386 til forskjellige Nato-land som våpenhjelp. RF-84F Thunderflash var utstyrt med en J-65-W-7 turbojetmotor med 7800 lb skyvekraft. Det ga en toppfart på 1012 km/t ved havoverflaten, og 936 km/t i 10600 m høyde.Flyets rommelige neseparti ga plass til et variert utvalg av kameraer som kunne ta bilder vertikalt og på skrå. Det største kameraet hadde en brennvidde på over 90 cm, og negativformat på 23x 46 cm. Luftforsvarets Fotorekognoseringstjeneste ble i 1950 opprettet med Spitfire PR. Mk. XI i No 1 Fotorek.ving, men allerede i 1954 fikk avdelingen tildelt 6 F-84E, ombygget til fotofly med kamerautrustningen montert i venstre tipptank. Etter vel to års tjeneste uten uhell, ble Fotovingen i april 1956 tildelt de nye RF-84F Thunderflash, tilsammen mottok avdelingen over 30 fly, og med dette nye materiellet fikk avdelingen større og nye oppgaver, og fikk endret sin organisasjonsmessige status, og fikk betegnelsen 717 Skvadron. Thunderflash tjenestegjorde i Luftforsvaret fra 1956 til 1970, da de ble avløst av RF-5A.

Luftforsvarsmuseets Thunderflash er en RF-84F-26RE, kjennetegn AZ-A S/N 51-17047. Den kom til Norge 29 mai 1956, og hadde sin siste tur i luften den 8 august 1969, da den fløy fra Rygge til Torp for lagring.Flygeren var ltn Stenbek, og turen tok en halv time. Flyet ble ribbet for alt av utstyr instrumenter og utstyr, og lagret utendørs på Torp og Værnes i over 20 år ,overført til flysamlingen på Gardermoen. Til Bodø kom flyet i 1994, sterkt medtatt av vær og vind og tildels hærverk. Det skulle inngå i Luftforsvarsmuseets samling.Det ble bestemt at flyet skulle restaureres. Dette ble utover vinteren 1994-95 utført av to pensjonerte flymekanikere. De fikk også oppgaven med å skaffe alle manglende instrumenter og komponenter. Det meste ble anskaffet fra institusjoner og personer fra Banak i nord til Karup i sør. Endel instrumenter mangler fortsatt. Det er bare den fremre del av flykroppen som er utstillt i museet. Vingene og haleseksjonen er lagret og vil bli restaurert og montert en gang i fremtiden.